Eastcoast Australia

28 april 2013 - Cairns, Australië

Hallo allemaal,

Hier is waarschijnlijk mijn laatste reisverhaal vanuit Australie. Ik zit nu in Cairns en ben de afgelopen twee maanden met de bus van Sydney naar Carins gereisd. Ik heb een week doorgebracht in Sydney. Uiteraad het Opera House gezien, de Sydney Harbour Bridge, de Queen Victoria Building, de Botanische tuinen, Manly, Bondi, Chinatown en nog veel meer. Sydney was mooi maar wel heel anders dan Melbourne. Het was veel meer een stad waar iedereen werkte en het was iets minder leuk en gezellig dat Melbourne dus Melbourne is nog steeds mijn favoriete stad in Australie.

Na Sydney ben ik inlands naar de Blue Mountains gegaan. Deze waren erg mooi. Het was een gigantisch park en ik deed mijn eerste dag een tour met een gids. Deze vertelde veel over de omgeving en lieten ons mooie watervallen en uitzichtpunten zien. De andere twee dagen daar heb ik zelf een paar hikes gedaan en een daarvan was zeker een van de mooiste hikes die ik gedaan heb in Australie.

Na de Blue Mountains ben ik omhoog gegaan de oostkust langs. Ik ben op verschillende plekken gestopt onderweg, zoals Port Stephens, Port Macquarie, Lennox Head en Byron Bay. In de eerste twee plaatsen heb ik vooral veel stranden gezien, wat wandelingen gedaan, koala's gespot en wezen snorkelen. Allemaal leuk. In Port Macquarie ontmoette ik twee Nederlandse meiden waar ik goed mee overweg kon, Mali en Ofra uit Groningen. Met hun ben ik nog veel opgetrokken in de volgende plaatsten. In Lennox Head heb ik leren surfen. Dat vond ik zo geweldig dat ik ruim een week bleef hangen in Lennox. Mooie lange verlaten stranden en goede golven, ik vermaakte me hier wel. Vervolgens ging ik naar Byron Bay, een soort hippie stadje aan de kust. Uiteraard kreeg ik toevallig een lift van een hippie in een knalblauwe volkswagenbus dus ik kwam in stijl aan in Byron Bay ;) Ook in Byron Bay ben ik weer wezen surfen en vooral met Mali en Ofra opgetrokken omdat dit de laatste plek was waar ik hun nog zou zien. Zij gingen hierna snel omhoog dus ik zou ze niet meer tegenkomen. Als ik terug ben in Nederland ga ik dus maar een keer naar Groningen.

In Byron Bay heb ik de laatste dag ook nog een oceaankayak gedaan met dolfijnen, maar helaas hebben we de dolfijnen niet gevonden dus dat viel een beetje tegen. Ik ontmoette bij die kayak wel twee Australische meiden die aan het einde aanboden om me een lift te geven naar Brisbane. We zouden dan de meer toeristische route nemen in plaats van de snelweg die de bus altijd neemt. Dit was erg gezellig. We zagen veel mooie plekken op de weg, hebben 's ochtends geluncht bij een historsiche bakker en hebben een paar bekende plekke bezocht aan de Goldcoast zoals Surfers Paradise.

Eenmaal in Brisbane ging ik meteen de volgende dag weer verder naar Australia Zoo. Dit is de dierentuin van Steve Irwin dus ik was hier heel benieuwd naar. De dierentuin was echt geweldig. Om 12 uur 's middags was er een wild life show. Hierbij lieten ze heel veel vogels zien, hele mooi volgens maar ook roofvogels en ontzettende snelle vogels. Deze vlogen allemaal rond over het publiek, ze maakten rondjes en vlogen vlak over je hoofd, echt geweldig. Daarna kwamen de krokodillen tevoorschijn en lieten ze deze van alles doen. Ze vertelde veel over krokodillen en lieten zien hoe sterk ze waren, hoe hoog ze kunnen springen uit het water en meer. Dit was een erg mooie show.

Nu ging ik door naar Noosa, een klein stadje aan zee waar je kon surfen. Hier ontmoette ik Joe weer, een jongen uit Engeland die ik al meerdere keren ontmoet had. Ik zou vanaf nu een beetje met hem optrekken, we vertrokken steeds dezelfde dag met de bus van een plaats naar de volgende. Helaas hadden we in Noosa alleen maar regen, regen en nog eens regen. Toch hebben we nog een tour gedaan. Een kano tour over de Everglades, de wetlands. Met een bootje gingen we naar het einde van de Everglades, daar hadden we een lunch BBQ en vervolgens zouden we terug kanoen. Het was nog steeds leuk en mooi, maar we hadden helaas wel de hele weg regen.

Na Noosa ging ik naar Fraser Island, dit is een gigantisch zandeiland. Ik had een georganiseerde tour geboekt. Met een grote ferry ging je naar het eilad en daar werden we in een four wheel drive bus geladen. Hiermee reden we het hele eiland over, zagen we veel mooie meren, mooie stranden, een paar dingo's en nog veel meer. Het was mooi op dit eiland, maar niet zo mooi als ik had verwacht. Dat kwam doordat het waterlevel 3 meter hoger was dan normaal door alle regen van de afgelopen 2 jaar. Hierdoor zag alles er anders uit, de meren spoelden bijna over en veel wandelpaden stonden gewoon onder water waardoor we tot aan onze knieen door het water moesten lopen om bij de bepaalde plek te komen.

Vervolgens had ik een 13 uur lange bustocht omhoog naar Airlie Beach. Mijn vertrekpunt voor de Whitsunday Islands. Hier had ik ontzettend veel zin in, want dit zou heel mooi moeten zijn. Je vertrok met een groep op een zeilboot en we vaarden richting de Whitsunday Islands. In de middag gingen we snorkelen, dat was erg mooi. 's Avonds een BBQ op de zeilboot gehad en we sliepen allemaal in cabines op de boot. De voglende ochtend vaarden we naar een prachtig wit strand waar we de rest van de ochtend doorbrachten. Ik had nog nooit zulk wit zand en zulk blauw water gezien, echt prachtig. We kregen weer een BBQ lunch, erg lekker, voordat we verder zeilden naar de tweede snorkel locatie. Deze snorkel was nog iets mooier dan de vorige. 's Nachts overnachtten we weer op het water langs een van de eilanden en de volgende ochtend hadden we nog een locatie om te snorkelen voordat we weer terug moesten. Deze laatste locatie was de beste van allemaal, zulke mooie gekleurde verschillende vissen en erg mooi koraal. Dat was een mooie afsluiter.

Mijn laatste locatie voordat ik in Cairns aan zou komen was Magnetic Island. Hier ging ik samen met Joe heen. We kwamen laat in de middag aan en bleken een hostel nogal ver van het centrum te hebben. Er zat echter wel een soort kleine wild life dierentuin vast aan ons hostel. Een koalasanctury. Ik ben hier de tweede dag heen gegaan en het was echt geweldig. Ik heb een kleine krokodil vastgehouden, verschillende vogels en hagedissen en aan het einde ook een koala. Dat was zooo lief, zo'n zachte knuffelbeer in je armen :) Daar heb ik een mooie foto van gekocht die ik helaas niet op mijn blog kan zetten, ik heb hem niet digitaal. Ook heb ik die dag nog wat hikes gedaan langs de kust en door het regenwoud. Zelfs nog gesnorkeld op een mooi strand. 's Avonds een mooie wandeling gedaan met een berg op waar ik de zonsondergang gezien heb voordat ik weer terug ging naar het hostel. De laatste ochtend ben ik nog wezen kijken bij de rockwallabies. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar deze beesten waren echt geweldig. Zo schattig. Je kon ze voeren en dan kwamen ze naar je toe en keken ze je aan en kon je ze aanraken. Ik heb een paar leuke foto's van ze gemaakt, maar het voeren duurde niet lang, want ik zat op de grond met wat wallabies om me heen en terwijl ik probeerde een foto te maken kroop een van hun over mijn been heen en stak zijn kop in mijn tas. Vervoglens rende hij er met al het eten vandoor... ondeugend beestje. Maar ze waren erg leuk.

Nu zit ik dus in Cairns. Ik ga morgen een tour doen naar het Great Barrier Reef. De hele dag snorkelen dus daar ben ik erg benieuwd naar. Hopen dat het weer meevalt, want er is regen en storm voorspelt... Verder ga ik nog iets verder omhoog, ik doe een tour naar Cape Tribulation en weer terug naar Cairns. Dan heb ik nog 2 weken over en voor die twee weken heb ik een campervan gehuurd!! Jaa, ik ga weer, net zoals ik begonnen was, met een campervan de oostkust afrijden naar Brisbane. In mijn uppie en ik heb er ontzettend veel zin in. Er is nog veel te zien onderweg wat ik op weg naar boven overgeslagen heb en van wat ik gehoord heb ga ik wat ECHT Australie zien en ook wat outback, dus ik ben benieuwd.

Ik kijk er ook naar uit om weer terug te gaan naar Nederland en iedereen weer te zien. Maargoed, nog 3 weekjes over, dus nog even goed genieten hier.

Tot snel allemaal!

Liefs Melissa

PS. Foto's zet ik er over twee dagen op, morgen geen tijd want dan ga ik weer op een tour.